آلبرت بندورا: نظریه شناختی اجتماعی بندورا
- روان شو
- نظریه پردازان

آلبرت بندورا ، رفتارگرایی بود که نظریه شناختی اجتماعی بندورا را مطرح کرد. برخلاف اسکینر، بر اراده آزاد معتقد بود. او بیان کرد با اینکه افراد تحت تاثیر محیط هستند اما با این حال می توانند کنترل زیادی بر زندگی خود داشته باشند. او به انسان دید خوشبینانه ای داشت زیرا معتقد بود انسان ها می توانند در طول زندگی رفتار های جدیدی را یاد بگیرند. مفاهیم مهمی که او در نظریه خود مطرح کرد شامل : یادگیری مشاهده ای ، خود تنظیمی ، احساس کارایی و رویداد های غیر منتظره هست.
نظریه شناختی اجتماعی بندورا
👀یادگیری مشاهده ای بندورا

بندورا معتقد است که مشاهده به افراد این امکان را می دهد تا بدون انجام هرگونه رفتاری ، یاد بگیرند. او معتقد بود گرچه تقویت به یادگیری کمک میکند ولی شرط لازم نیست و افراد با مشاهده الگوها و افرادی که تقویت می شوند ، یاد میگیرند.
بندورا برای برسی یادگیری مشاهده ای ، آزمایش عروسک بوبو را انجام داد که به این شرح هست:
هدف بندورا از این آزمایش پاسخ به این سوال بود که آیا کودکان می توانند پرخاشگری را از طریق مشاهده و تقلید یادبگیرند یا نه؟
در این آزمایش، گروه های مختلفی از کودکان پیش دبستانی در معرض مدل های مختلفی از رفتار نسبت به یک عروسک بادی به نام بوبو قرار گرفتند.
در گروه اول کودکان، مدلی را مشاهده کردن که به عروسک بوبو به شکل خشن و توهین آمیز رفتار می کرد و عروسک را با چکش میزد . در گروه دوم مدل به شکل آرام و غیر تهاجمی با عروسک بازی میکرد. سپس کودکان در یک اتاق دیگر قرار گرفتند که حاوی عروسک بوبو و اسباب بازی های دیگر بود.
نتایج نشان داد که کودکانی که مدل های خشن را دیده بودند، بیشتر از کودکانی که مدل های آرام یا هیچ مدلی را ندیده بودند، رفتارهای خشن و تقلیدی را در برابر عروسک بوبو انجام می دادند. این آزمایش نشان داد که کودکان می توانند از طریق یادگیری مشاهده ای رفتارهای اجتماعی را یاد بگیرند.
کاربرد نظریه آلبرت بندورا در برنامه درسی
یک مثال واقعی از یادگیری مشاهده ای در کلاس درس به این صورت هست : فرض کنید دانش آموزی در کلاس به خاطر نمرات خوب و منضبط بودن ، توسط معلم تشویق می شود و نمره مثبتی دریافت میکند . همکلاسی های این فرد با دیدن این رفتار یاد میگرند مثل او عمل کنند. با اینکه آنها خودشان مستقیما پاداش (نمره مثبت) دریافت نکردند ولی با مشاهده آن سعی میکنند تا کار هایی انجام دهند تا توسط معلم تشویق شوند.( تقویت جانشینی )
مراحل یادگیری مشاهده ای بندورا

مراحل یادگیری مشاهده ای بندورا (مراحل نظریه بندورا)
1. توجه: برای اینکه بخواهیم از رفتار کسی الگو برداری و تقلید کنیم باید به آن فرد توجه کنیم . علاوه بر آن الگو های جذاب بیشتر از الگو های غیر جذاب توجه ما را جلب میکند.
2. بازنمایی : به زبان ساده یعنی به یاد سپاری اطلاعاتی که به آن توجه کردیم در حافظه.
3. تولید رفتار : بعد از آنکه به الگو توجه کردیم و به خاطر سپردیم ، نوبت به عملی کردن آن می رسد.
4. انگیزه : یادگیری مشاهده ای زمانی موثر هست که برای انجام آن رفتار انگیزه داشته باشیم. ممکن است خیلی رفتار ها و یادگیری هایی را در ذهن خود داشته باشیم ولی تا وقتی انگیزه انجام آن فعالیت در ما ایجاد نشود ، هیچ وقت به سمت انجام آن کار نمی رویم.
خودکارآمدی

نظریه خودکارآمدی بندورا
بندورا خودکارآمدی را این گونه تعریف میکند :
اعتقاد افراد به توانایی شان در اعمال کردن مقداری کنترل بر عملکرد خودشان و بر رویداد های محیطی.
به زبان ساده تر خودکارآمدی یعنی اعتماد و باور فرد به توانمندی خودش در مواجهه با چالش ها. مثلا اگر فردی باور داشته باشد که می تواند در یادگیری زبان انگلیسی موفق شود ، این حس خودکارآمدی می تواند او را در رسیدن به هدفش موفق کند .
در کل افرادی که باور دارند می توانند کاری را انجام دهند که باعث تغییر شود، نسبت به افرادی که خودکارآمدی کمتری دارند ، بیشتر تلاش میکنند و احتمال موفقیت بیشتری هم دارند.
باور افراد به اینکه توانمند و خودکارآمد هستند تحت تاثیر 4 عامل هست:
1. تجربیات مهارت : با نفوذ ترین منبع خودکارآمدی هست. تجربیات مهارت یعنی عملکرد های گذشته فرد. به طوریکه تجربیات موفقیت آمیز خودکارآمدی را افزایش می دهد و شکست آن را کاهش می دهد.
( اینکه فرد چه قدر در گذشته تجربه موفق شدن یا شکست داشته ؟ )
2. سرمشق گیری اجتماعی : دومین عامل مهم در ایجاد حس خودکارآمدی هست و به تجربیات جانشینی اشاره میکند. وقتی مشاهده میکنیم دیگرانی که از نظر موقعیت و جایگاه با ما مشابه اند ، موفق می شوند احساس کارآیی در ما بیشتر می شود و باالعکس . به عنوان مثال وقتی می بینیم شخصی شبیه به خودمون توانسته مدرک تافل بگیرد، میگیم اگه او تونسته موفق بشه پس من هم می تونم !
3. قانع سازی اجتماعی : به معنای دریافت تشویق های کلامی ، تا فرد قانع شود که می تواند در انجام آن کار موفق شود. البته این مهم هست که شخص به کسی که دارد او را قانع میکند ایمان داشته باشد و او را قبول داشته باشد. وگرنه قانع کردن بی فایده می شود. به عنوان مثال توصیه یک رواندرمانگر به مراجع فوبیک که می تواند وارد یک آسانسور شلوغ شود ، خیلی بیشتر از ترغیب همسر یا فرزند فرد ، احساس کارآیی را افزایش می دهد. اما اگر همین رواندرمانگر به مراجع بگوید توانایی آن را دارد که یک تلویزیون خراب را تعمیر کند، احساس کارآیی او افزایش پیدا نمیکند.
4. حالت های جسمانی و هیجانی : آخرین منبع تاثیر گذار بر حس خودکارآمدی حالت های هیجانی و فیزیولوژیک هست. به عنوان مثال اگر کسی افسردگی یا اضطراب شدیدی داشته باشد به طبع حس خودکارآمدی کمتری میکنند.
⭕کاربرد های خودکارآمدی
1. سلامت : به گفته روانشناسان سلامت ، افراد زمانی که نسبت به توانایی های خود برای انجام موفقیت آمیز رفتاری اطمینان داشته باشند، تمایل بیشتری به رفتارهای سالم دارند.
برای مثال، داشتن سطوح بالاتر خودکارآمدی میتواند به فرد کمک کند تا به یک برنامه ورزشی پایبند باشد. خودکارآمدی همچنین عاملی است که به افراد کمک می کند تا سبک زندگی سالم را اتخاذ کنند. مانند تلاش برای حفظ یک رژیم غذایی سالم یا تلاش برای ترک سیگار.
2. موفقیت تحصیلی : افراد با حس خودکارآمدی بالا، تمایل بیشتری به تلاش بیشتری دارند. این انگیزه و پشتکار میتواند به موفقیت در تحصیلی کمک کند.
3. ترک الکل و مواد : مطالعات متعدد رابطه قوی بین باورهای خودکارآمدی وترک مصرف نوشیدنی/مخدر، پس از انواع درمانها، نشان دادهاند. همانطور که بندورا (1986) اشاره کرد ، افرادی که خودکارآمدی قوی را دارند، احتمالاً تلاش لازم را برای ترک مصرف انجام می دهند . در صورت لغزش، افراد بسیار خودکارآمد تمایل دارند که لغزش را به عنوان یک عقبگرد موقت در نظر بگیرند و کنترل خود را بازگردانند، در حالی که افرادی که خودکارآمدی پایینی دارند بیشتر احتمال داردکه عود کنند و دوباره درگیر اعتیاد شوند .
خود تنظیمی

خودتنظیمی به عنوان توانایی افراد برای کنترل رفتار، احساسات و افکارشان تعریف شده است. نظریه خودتنظیمی نشان می دهد که افراد از نظر رویه ای جبرگرا نیستند (یعنی از قوانین ثابت پیروی نمی کنند). در عوض، آنها به بازخورد محیطی به طور انعطاف پذیر پاسخ می دهند.
خودتنظیمی به افراد این قدرت را می دهد که به جای اینکه تحت کنترل احساسات باشند، انتخاب کنند که چگونه رفتار کنند.
به طور کلی عوامل تاثیر گذار بر خودتنظیمی به 2 دسته تقسیم می شوند :
1. عوامل بیرونی : شامل تشویق ها و پاداش هایی که فرد از محیط بیرون دریافت میکند. به عنوان مثال یک هنرمند برای اینکه اثر بهتری ارائه دهد نیازمند مشوق هایی مثل حمایت دیگران و دستمزد هست.
2. عوامل درونی: شامل خودنگری ، داوری خود و واکنش به خود هست.
آماده آزمون هستی؟ پس شروع کن
نظریه یادگیری اجتماعی بندورا+pdf
سوالات متداول
خلاصه نظریه بندورا
او نظریه یادگیری اجتماعی را مطرح کرد و بر نقش یادگیری مشاهده ای و تقلید در یادگیری رفتار تاکید داشت. مفاهیم مهم دیگر او شامل : خودتنظیمی ، خودکار آمدی ، عروسک بوبو و مثلث بندورا هست.
چهار فرآیند یادگیری مشاهده ای
1. توجه / 2. به خاطر سپاری / 3. تولید رفتار / 4. انگیزه
مثلث بندورا
1. شخص / 2. رفتار / 3. محیط
انتقادات به نظریه بندورا
1.رفتار های مجرمانه می تواند بدون مواجه قبلی با چنین رفتاری رخ دهد/ 2.تاکید بیش از اندازه بر یادگیری مشاهده ای و نادیده گرفتن شرطی سازی کلاسیک و کنشگر / 3. تاثیر عوامل ارثی و ژنتيکی در نظریه او جایی ندارد
مفهوم خودکار آمدی چیست
خودکارآمدی بندورا به معنای باور فرد به توانمدی هایش هست/ باور فرد به موفقیت در کار و تحصیلی و…
مراحل یادگیری از راه مشاهده یا همان الگوبرداری از دیدگاه بندورا کدامند؟
لبرت بندورا یادگیری از راه مشاهده را به چهار مرحله تقسیم میکند:
1️⃣ توجه: فرد باید به رفتار مدل توجه کند؛ عواملی مانند جذابیت و اعتبار مدل در این مرحله مهماند.
2️⃣ حفظ کردن: اطلاعات باید در حافظه ذخیره شوند تا بعداً بازتولید شوند.
3️⃣ بازتولید: فرد باید توانایی اجرای رفتار را داشته باشد؛ تمرین و بازخورد کمککننده است.
4️⃣ انگیزه: بدون انگیزه، رفتار اجرا نمیشود؛ پاداش و تنبیه (مستقیم یا غیرمستقیم) تأثیرگذارند.
🔹 بندورا بر تقویت غیرمستقیم تأکید دارد، یعنی مشاهده پاداش یا تنبیه دیگران بر یادگیری اثر میگذارد.
کاربرد نظریه آلبرت بندورا در برنامه درسی
1️⃣ مدلسازی معلمان: رفتار و نگرش معلم بهعنوان الگو بر یادگیری دانشآموزان تأثیر میگذارد.
2️⃣ یادگیری گروهی: تعامل و مشاهده همسالان باعث تقویت یادگیری میشود.
3️⃣ تقویت غیرمستقیم: مشاهده تشویق یا تنبیه دیگران بر انگیزه دانشآموزان اثر میگذارد.
4️⃣ ایجاد خودکارآمدی: معلمان میتوانند از طریق بازخورد مثبت، اعتمادبهنفس دانشآموزان را افزایش دهند.
5️⃣ استفاده از رسانهها: فیلمهای آموزشی و محتوای بصری به یادگیری مشاهدهای کمک میکنند.
جبر متقابل بندورا
جبر متقابل (Reciprocal Determinism) مفهومی کلیدی در نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا است که بیان میکند رفتار، عوامل شخصی (شناختها، احساسات، باورها) و محیط بهصورت پویا و دوسویه بر یکدیگر تأثیر میگذارند.
🔹 سه عنصر اصلی جبر متقابل:
1️⃣ فرد: افکار، احساسات، باورها و تواناییهای شناختی که بر رفتار و محیط اثر میگذارند.
2️⃣ محیط: عوامل بیرونی مانند فرهنگ، قوانین و تعاملات اجتماعی که رفتار فرد را شکل میدهند.
3️⃣ رفتار: اعمال فرد که هم تحت تأثیر محیط و شناختهای شخصی است و هم میتواند آنها را تغییر دهد.
✅ مثال:
🔹 دانشآموزی که به ریاضی علاقه دارد (فرد)، بیشتر تمرین میکند (رفتار) و معلم او را تشویق میکند (محیط)، که باعث افزایش انگیزهاش میشود و این چرخه ادامه پیدا میکند.
این نظریه بر تأثیر متقابل و پویای فرد، رفتار و محیط تأکید دارد و نشان میدهد که انسانها تنها تحت تأثیر محیط نیستند، بلکه خودشان هم میتوانند آن را تغییر دهند.
نظریه بندورا به زبان ساده
نظریه بندورا، به زبان ساده، میگه:
ما فقط با تجربه مستقیم یاد نمیگیریم؛ بلکه با دیدن رفتار دیگران و نتیجهاش هم یاد میگیریم.
این رو بهش میگن یادگیری مشاهدهای.
📚 برای مطالعه بیشتر
ماخذ: b2n.ir
چه قدر این مطلب براتون مفید بود؟
میانگین 5 / 5. افراد 1

2 نظر
واقعا عالی بود درستتون دردنکنه
خواهش میکنم، خیلی خوشحالم که براتون مفید بوده 😊
موفق باشید🌟