اریک اریکسون: 8مرحله رشد روانی اجتماعی

اریک اریکسون

اریک اریکسون، پیرو رویکرد روانشناسی ایگو (یک شاخه از روانپویشی) بود. در حالی که نظریه او تحت تأثیر زیگموند فروید قرار گرفت، اما به جای تمرکز بر رشد روانی-جنسی، بر رشد روانی اجتماعی تمرکز داشت. مراحل اریکسون،  کل چرخه زندگی را در بر می‌گرفت و شامل هشت مرحله بود که در هر یک از این مراحل، فرد با تعارض‌هایی روبرو می‌شود که باید آن‌ها را حل کند. شیوه پژوهش اریکسون مشاهده بالینی بود . او معتقد بود که مراحل رشد تحت تأثیر عوامل اجتماعی و وراثتی هستند. اریکسون بر نقش فعال فرد در رشد تاکید داشت.

 1. اعتماد در برابر بی اعتمادی : 

 

این مرحله تولد تا یک سالگی کودک را شامل می شود . در این مرحله اگر والدین به نیاز های کودک پاسخگو باشند و مثلا وقتی کودک گرسنه شد به موقع او را تغذیه کنند و رفتار های قابل پیش بینی از خود نشان دهند ، در کودک حس اعتماد شکل میگرد و متوجه می شود که دنیا جای امن و قابل اعتمادی هست.

 

ولی آیا همیشه والدین می توانند 100 درصد نیاز های کودک را برآورده کنند؟ قطعا نه 

 

پس کودک گاهی اوقات حس بی اعتمادی را تجربه میکند . مثلا کودک احساس گرسنگی می کند ولی مادرش به خرید رفته،  و کودک باید صبر کند تا مادرش بیاید در اینجا کودک حس بی اعتمادی را تجربه میکند و از نظر اریکسون کودک باید میزان مناسبی بی اعتمادی را تجربه کند تا ناز پرورده نشود. 

 

گفتیم کودک در این مرحله هم اعتماد و هم بی اعتمادی را تجربه میکند. آنچه که باعث میشود کودک با موفقیت از این مرحله عبور کند ، تعادلی بین اعتماد و بی اعتمادی هست . کودک میداند شاید لحظاتی ناکامی و ناراحتی را تجربه کند ولی میداند والدینی دارد که میتواند روی حمایت آنها حساب کند.

 

 درنتیجه کودک به هسته اصلی این مرحله یعنی امیدواری دست پیدا میکند. یعنی میداند اگه به مشکلی بر بخورد همیشه کسی هست که به او کمک کند و از او حمایت کند.

اعتماد
اعتماد در برابر بی اعتمادی

2. خودمختاری در برابر شرم و شک : 

 
 این مرحله کودکان 2 و 3 ساله را شامل می شود. در این مرحله کودک می تواند خودش مستقلانه راه برود، لباس بپوشد، خودش غذا یا بازی که دوست دارد را انتخاب کند ، و خیلی از کار هایی را انجام دهد که قبلا با کمک والدینش انجام میداد. در این مرحله به کودک آموزش توالت رفتن داده می شود و کودک بر بدن خودش کنترل پیدا میکند.

از سوی دیگر، اگر کودکان بیش از حد تحت کنترل یا مورد انتقاد قرار گیرند، ممکن است به توانایی های خود شک کنند.این می تواند منجر به عدم اعتماد به نفس، ترس از امتحان کردن چیزهای جدید و احساس عدم کفایت در مورد توانایی هایی هایش شود.
 
 به عنوان مثال : وقتی کودک می خواهد کفش اش رو بپوشد والدین حمایت گر باید به کودک اجازه دهند خودش تلاش کند و کفش اش را بپوشد و وقتی کودک از آنها کمک خواست به او کمک کنند. در نتیجه والدین باید کودک را تشویق کنند که مستقل شود و در عین حال در مواقع لزوم به کودک کمک کنند.
اریک اریکسون
هشت مرحله اریکسون

3. ابتکار در برابر حس گناه : 

 

این مرحله کودکان 3 تا 6 سال را شامل می شود.  در این مرحله با کودکی مواجه هستیم خیلی بازی گوش هست و جنب و جوش زیادی دارد و گاهی هم ممکن هست رفتار های پرخاشگرانه از او دیده شود. در این مرحله کودک کنجکاوانه در حال کشف و تسلط بر محیط اطرافش هست . او ابتکار عمل را به دست میگیرد و شروع به برنامه ریزی و اجرای ایده هایش  می کند. 
 
 
وقتی حس گناه در کودک شکل میگیرد که والدین بیش از حد از او انتقاد کند. در این مرحله کودک سوالات زیادی در سرش می چرخد و مدام از والدینش در باره چیز های مختلف سوال می پرسد . اگر والدین به سوالات او بی توجهی کنند و یا او را مدام بابت سوالاتی که می پرسد سرزنش کنند در کودک حس گناه شکل میگرد. 

وقتی کودک با موفقیت از این مرحله عبور میکند که بین حس گناه و ابتکار تعادلی ایجاد شود . در نتیجه به هسته بنیادی این مرحله که هدفمندی  هست می رسد . یعنی  در کودک  جرئت دنبال کردن  اهداف و آرزوهایش ایجاد میشود. 
گوردن آلپورت
خودمختاری کارکردی
مقاله

 4. سازندگی در برابر حقارت 

 
این مرحله  6 تا 11 سالگی را شامل میشود. در این مرحله  کودک وارد مدرسه می شود و با کمک ابزار های فرهنگی با همسالان و معلم هایش ارتباط بر قرار میکند کودک احساس می کند که باید با نشان دادن توانمندی ها و دستاوردهای خود، تأیید دیگران را به دست آورد.

نقش معلم در این مرحله بسیار پر رنگ است . اگه معلم و والدین کودک را تشویق کنند و  به توانمندی های منحصر به فرد او  توجه کنند ، در کودک حس سازندگی و شایستگی ایجاد می شود. 
اما وقتی حس حقارت در کودک ایجاد میشود که : 
 
  • عدم حمایت کافی از سوی والدین یا معلمان: اگر والدین یا معلمان به جای تشویق، کودک را مدام نقد کنند یا از او انتظارات بیش از حد داشته باشند، کودک ممکن است احساس کند که هرگز نمی‌تواند رضایت آن‌ها را جلب کند.

 
  • مقایسه با دیگران: اگر کودک به طور مداوم با دیگر همسالان خود مقایسه شود و عملکردش پایین‌تر از آن‌ها باشد، ممکن است به این باور برسد که کمتر از دیگران ارزشمند است.

 
  • شکست‌های مکرر: اگر کودک در یادگیری مهارت‌های جدید، مانند خواندن، نوشتن، یا ورزش موفق نباشد و این شکست‌ها به طور مداوم تکرار شوند، او ممکن است احساس کند که «من توانایی انجام هیچ کاری را ندارم.»

 
  • نادیده گرفتن موفقیت‌ها: اگر دستاوردهای کودک توسط والدین، معلمان یا جامعه مورد توجه قرار نگیرد، او ممکن است احساس کند که تلاش‌هایش بی‌ارزش است.

 
  • زورگویی یا طرد اجتماعی: تجربه طرد شدن از گروه‌های همسالان یا مواجهه با زورگویی می‌تواند حس بی‌کفایتی را تقویت کند.

 
وقتی کودک می تواند این مرحله با موفقیت پشت سر بگذارد که بازهم تعادلی بین سازندگی و حقارت در کودک شکل بگیرد ، یعنی کودک گاهی هم باید حس حقارت و شکست را تجربه کند تا  کمی متواضع تر  باشد.
 
 در نتیجه کودک به هسته بنیادی این مرحله که شایستگی است می رسد. یعنی توانایی استفاده از توانمندی ها بدون حس ضعف و حقارت. 
اریک اریکسون
سازندگی در برابر حقارت

5. هویت در برابر سردرگمی 

 

در این مرحله نوجوان در سن بلوغ هست . شکل گیری هویت در این مرحله برای نوجوان مهم هست و به دنبال سوالاتی مثل : من چه کسی هستم ؟ چه ارزش هایی برام اهمیت دارد ؟ چه شغل و  رشته ای قراره در آینده داشته باشم و… هست . دراین مرحله نوجوان باید آزادی عمل داشته باشد تا بتواند گزینه های های مختلف را آزمون و خطا کند تا علایق  خودش بشناسد ( مهلت روانی اجتماعی ).  

گروه همسالان در شکل گیری هویت نقش مهمی دارد ، نوجوانان برای دوستان خود ارزش بیشتری نسبت به خانواده خود قائل هستند.

سردرگمی و بحران هویت وقتی در نوجوان ایجاد می شود که ، به او آزادی برای آزمون و خطا داده نشود و محدود شود در نتیجه دچار سردرگمی نقش می شود و نمیداند در آینده چه شغل و رشته ای را انتخاب کند و دچار نا امیدی می شود .
حل بحران این مرحله و رسیدن به تعادل باعث شکل گیری وفاداری می شود یعنی نوجوانی که آزادانه می تواند ثبات قدم نشان دهد و به یک هویت خاص متعهد باشد. 

6. صمیمت در برابر انزوا 

 

فرد در این مرحله به سنین جوانی رسیده . در این مرحله افراد به دو دسته تقسیم می شوند . افرادی که  به دلیل هویت ثبیت شده شان ، با دیگران روابط صمیمانه دارند و یا حتی درگیر روابط عاشقانه هستند ، و افرادی که به دلیل عدم حل تعارض های مرحله گذشته روابط بسیار کم و محدودی با دیگران دارند. 
 
اگر تعارض های این مرحله با موفقیت پشت سر گذاشته شود باعث ایجاد عشق می شود. یعنی ایجاد روابط معنادار و پایدار با دیگران . عشق چیز هست که اختلاف بین زوج ها را کم میکند. 

7. زایندگی در برابر رکود

 
این مرحله سنین میانسالی را شامل می شود. زایندگی یا مولد بودن به این معنی هست که فرد با تربیت فرزند به پرورش نسل بعد و رشد جامعه خود کمک کند. لازمه این مورد این هست که فرد از نیاز هایش چشم پوشی کند و فرد خود خواهی نباشد . در این مرحله  افراد بر شغل خود متمرکز هستند ، انجام کار معنادار باعث ایجاد حس سازندگی در فرد میانسال می شود.
 
رکود وقتی ایجاد می شود که فرد بیش از اندازه به نیاز های خودش اهمیت دهد در نتیجه درگیر وظایف سازنده و خلاقانه  نمی شود و حس پوچی میکند.

 در این مرحله فرد در شیوه ی زندگی خود بازنگری میکند و شاید سبک زندگی اش را تغییر دهد .

گذر موفق از این مرحله  باعث ایجاد مراقبت می شود . به این معنی که فرد از نیاز هایش چشم پوشی میکند و به تربیت و رشد نسل آینده می پردازد و با درگیر بودن در شغل و کارش ، از اینکه باعث تغییرات مثبت در جامعه هست حس رضایت میکند. 
نظریه اریکسون به زبان ساده
زایندگی در برابر رکود

8. انسجام من در برابر نا امیدی 

در این مرحله فرد وارد سالمندی شده و زندگی گذشته خودش را مرور میکند . اگر فرد احساس کند زندگی معنادار و رضایت بخشی داشته ، انسجام را تجربه میکند . انسجام یعنی : گذشته و زندگی اش را همان طور که هست بپذیرد ، حس پشیمانی نکند و به این نتیجه برسد که زندگی موفقی داشته . 

نا امیدی وقتی در سالمند ایجاد می شود که  با نگاه کردن به زندگی خودش  ، حس شکست و پشیمانی کند در نتیجه دچار  افسردگی  و ترس از مرگ می شود .

در این سن فرد هم انسجام و هم ناامیدی را تجربه میکند. برای عبور موفق از این مرحله فرد باید بین این دو تعادل ایجاد کند در نتیجه به هسته اصلی این مرحله یعنی خردمندی می رسد. خردمندی به این معنا هست که  ، مرگ را بدون ترس بپذیرد و برای زندگی معنایی ایجاد کند. 
 
جدول مراحل رشد اریکسون
روانی اجتماعی
جدول مراحل رشد اریکسون

مقایسه مراحل رشد فروید و اریکسون

1. فروید مراحل رشد روانی _ جنسی را مطرح کرد که از نوزادی تا مرحله بلوغ را شامل می شد. درحالیکه اریکسون مراحل رشد روانی _ اجتماعی را مطرح کرد که از تولد تا دوران پیری را شامل میشد. 

2. اریکسون انسان را موجودی فعال و با اراده در نظر میگیرد که خودش می تواند سرنوشت خودش را تعیین کند و دیدی مثبت به انسان دارد. برخلاف فروید که معتقد بود انسان نقش چندانی در سرنوشت خود ندارد.

 
3. نظریه اریکسون کل چرخه زندگی را در بر میگیرد درحالی که ، فروید  رشد را فقط تا مرحله بلوغ برسی کرد.
 
 

کاربرد نظریه اریکسون در آموزش و پرورش 

اریکسون به والدین پیشنهاد میکند اگر میخواهند به فرزندانشان حس امنیت و اعتماد بدهند ، ابتدا باید به خودشان اعتماد داشته باشند .( والدی که نسبت به خودش و کار هایی که انجام میدهد اطمینان ندارد چه طور میتواند حس اعتماد و امنیت را به فرزنش منتقل کند ؟ ) 

 

 

نظریه اریکسون به زبان ساده 

بر اساس تئوری روانی-اجتماعی ،  همه ی ما  هشت مرحله رشد را پشت سر می گذاریم که  از کودکی  شروع می شود و تا پیر ی ادامه پیدا میکند. در هر مرحله، ما باید بر چالشی غلبه کنیم.

اگر این چالش ها را با موفقیت پشت سر بگذاریم احساس اعتماد به نفس می کنیم، شخصیت ما سالم رشد می کند و احساس شایستگی می کنیم. اما اگر در حل این تعارض ها خوب عمل نکنیم، ممکن است احساس کنیم که به اندازه کافی خوب نیستیم، که منجر به احساس بی کفایتی می شود.

🔔 آماده آزمون هستی؟ پس شروع کن
آزمون

آزمون اریک اریکسون

1 / 8

اراده از ویژگی کدام مرحله هست؟

2 / 8

کدام نظریه پرداز کل چرخه زندگی انسان را برسی کرده است ؟

3 / 8

کدام مورد در باره مرحله اعتماد در برابر بی اعتمادی درست نیست؟

4 / 8

در کدام مرحله فرد از نیاز های خودش چشم پوشی کرده و به تربیت نسل جدید می پردازد؟

5 / 8

در نظریه اریکسون دستیابی به کدام مفهوم در مرحله ابتکار در برابر حس گناه منجر به حل بحران می شود؟

6 / 8

در کدام مرحله افراد شروع به مرور زندگی خود می کنند؟

7 / 8

نتیجه کدام مرحله رسیدن به شایستگی است؟

8 / 8

مرحله هویت در برابر سردرگمی نقش مربوط به کدام دوران می شود؟

Your score is

The average score is 73%

0%

🔗 نظریه اریکسون pdf

📚برای مطالعه بیشتر

ماخذ: b2n.ir

روان شو وب‌سایت

‫2 نظر

  • حسین گفت:

    عالی از هر جهت.
    کوتاه
    مختصر
    مفید
    اگه نمودار درختی و تصویر بیشتر باشه بهتر هست بهترتر میشه❤️😊

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *