ژان ژاک روسو| بررسی 4 مرحله رشد از نگاه روسو
- روان شو
- نظریه پردازان

ژان ژاک روسو ، فیلسوف قرن 18 و پدر روانشناسی رشد هست. روسو معتقد بود آنچه که بر رشد کودک اثر مهمی دارد طبیعت( عوامل درونی مثل فطرت ) هست و اصلا به تاثیر عوامل بیرونی و اجتماعی در رشد کودک اعتقاد نداشت.روسو 4 مرحله برای رشد کودک مطرح کرد .همچنین تاکید داشت نباید بیش از توانایی های کودک از او توقعی داشت و کودک بدون نیاز به آموزش می تواند خود انگیخته رشد کند . نظر ژان ژاک روسو در مورد انسان این بود: انسان ها طبیعتا خوب هستند و می توانند بر اساس نیروی های خود انگیز شان به خوشبختی برسند ، اما نیرو های اجتماعی آنها را به بند می کشد.
مراحل رشد روسو

1. نوباوگی (تولد تا 2 سالگی)

در مرحله نوباوگی ، امیل دنیای اطرافش را از طریق حواس خودش درک میکند و بسیار کنجکاو هست و شروع به لمس کردن چیز های مختلف میکند و سردی و زبری و نرمی را درک میکند. مادر هیچ وقت به زور به امیل شیر نمی دهد تنها وقتی او گرسنه شد غذا در یافت میکند.
روسو معتقد بود کودک مانند یک گیاه است که اگر شرایط طبیعی و مناسب برایش فراهم شود، خودش بهطور طبیعی رشد میکند. به همین دلیل او تأکید میکرد که آموزش و پرورش نباید زودرس، تحمیلی یا سختگیرانه باشد، بلکه باید مطابق با روند طبیعی رشد کودک پیش برود.
2. کودکی ( 2تا 12 سالگی )

معلم ها نقشی منفعل در این مرحله دارند و فقط نظاره گر اعمال امیل هستند و تنها زمانی مداخله میکنند که کسی بخواهد تاثیر و عادت منفی در او ایجاد کند .
امیل در این مرحله دارای استدلال شهودی هست که مسقیما به حواس و حرکات بدنی وابسته هست . برای مثال، فرض کنید امیل در حال بازی با توپ در حیاط است. او توپ را به سمت دیوار میاندازد و میبیند که توپ برمیگردد. این تجربه، برای کودک، یک استدلال شهودی ایجاد میکند که اگر توپ را به سمت یک سطح سخت بیندازد، توپ برخواهد گشت. این استدلال بر اساس تجربه و مشاهده کودک است و نیازی به توضیح علمی یا فیزیکی ندارد. در نتیجه امیل درکی از امور انتزاعی مثل خدا ، جهان و… ندارد.
روسو مثل خیلی از بزرگسالان رفتار نمی کند که همواره به کودک می گویند : بیا اینجا ، برو اینجا ، این کارو بکن و آن کار و نکن. زیرا در این صورت امیل برای راهنمایی به مربی خود وابسته می شود و ذهن خود او بی استفاده می ماند .
3. اواخر کودکی ( 12 تا 15 سالگی )

همچنان درک مسائل انتزاعی برای امیل سخت هست ولی می تواند در مدرسه مسائل سخت ریاضی و علوم را حل کند . مادر امیل میهمانی ترتیب داده است ولی امیل علاقه ای به شرکت در آن میهمانی را ندارد چون او در این سن علاقه کمی به روابط اجتماعی دارد.( پیش اجتماعی )
“ بیایید اجازه دهیم خود او یاد بگیرد ، به او علوم را تدریس نکنید بلکه فرصت دهیم خودش آن را کشف کند و اجبار را جایگزین استدلال نکنید ، زیرا تفکر کودک متوقف خواهد شد و به اسباب بازی افکار دیگران تبدیل می شود.”
4. نوجوانی :

امیل در این مرحله به مرد جوانی تبدیل شده که به سن بلوغ رسیده و برخلاف مرحله قبلی ، دوست دارد در میهمانی ها شرکت کند و از ارتباط داشتن با دیگران لذت می برد.
او می تواند مسائل انتزاعی مثل عشق ، شفقت را درک کند. همه ی این مسائلی که امیل تجربه میکند به او این حس را می دهد که انگار دوباره متولد شده است .
اندیشه های ژان ژاک روسو
2. فلسفه کودک محوری : روسو بیان میکرد همواره باید متناسب به سن یادگیرنده به او رفتار کنیم. یعنی درس ها را باید با سن و سال کودک و توانایی هایی او در آن سن انطباق بدهیم . دیدگاهی مشابه را ماریا مونتهسوری نیز در نظام آموزشی خود مطرح کرده است؛ او بر این باور بود که آموزش باید با توجه به ویژگیهای رشدی و آمادگیهای طبیعی کودک در هر دورهی سنی طراحی شود
3. مراحل رشد : روسو معتقد بود کودکان شیوه تفکر خاص خودشان را دارند و به تفاوت کیفی بین کودک و بزرگسال قائل بود
انتقاد های وارد شده
- پس از انتشار ، کتاب های روسو به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت سوزانده و ممنوع شد. کلیسا و دولت حکم بازداشت روسو را صادر کردند. علاوه بر این، زنان مدرن با عقاید او مخالف بودند یا در او یک ریاکار می دیدند.
- خود او هر پنج فرزندش را به یتیم خانه ها فرستاد. با این وجود، «امیل» مهمترین اثر روسو پایه ای از آموزش مدرن شد.
- عده ای از نظریه پردازان معتقد بودند، کودک آن قدر ها هم که روسو بیان میکرد غیر اجتماعی نیست و دلبستگی کودک به مراقب و تعامل با جامعه بر روی کودک بی تاثیر نیست.
- معلمان امروزی کمتر با نظریات روسو موافق هستند.( به نظر شما علتش چی هست ؟)
خلاصه نظریه روسو
مراحل | نکات |
---|---|
نوباوگی | ادراک جهان از طریق حواس |
کودکی | 1.دستیابی به استقلال / 2. استدلال شهودی |
اواخر کودکی | 1.کسب قدرت جسمی/ 2. پیش اجتماعی |
نوجوانی | 1. استدلال انتزاعی/ 2. اجتماعی شدن |
سوالات متداول
نظریه های تربیتی ژان ژاک روسو
نظریههای تربیتی ژان ژاک روسو بر این باور استوار است که انسان ذاتاً خوب است و جامعه باعث انحراف او میشود. او در کتاب “امیلی” (Émile) تربیت را به چهار مرحله تقسیم میکند و معتقد است آموزش باید طبیعی، آزاد و با توجه به نیازهای رشدی کودک باشد. او تأکید دارد که تجربه و مشاهده مستقیم از محیط، بهترین روش یادگیری است و نباید کودکان را با قواعد خشک و اجباری محدود کرد.
نظر ژان ژاک روسو در مورد قرآن
ژان ژاک روسو، فیلسوف برجسته عصر روشنگری، قرآن و دین اسلام را با احترام مورد توجه قرار داده است، هرچند او خود به طور رسمی مسیحی بود و در نوشتههایش بیشتر به نقد نهادهای مذهبی زمان خود پرداخته است.
در آثارش، به ویژه در “قرارداد اجتماعی” و نامههای شخصی، او قرآن را بهعنوان کتابی ستوده که اصول اخلاقی و اجتماعی قدرتمندی ارائه میدهد. روسو به توانایی قرآن در ایجاد اتحاد و نظم در میان مردم اشاره میکند و معتقد است که اسلام در زمان ظهورش تحولی بزرگ در اخلاق و جامعه ایجاد کرد. او پیامبر اسلام را فردی میداند که موفق شده است اصول دینی را با قوانین اجتماعی پیوند دهد، هرچند نگاه او بیشتر تاریخی و جامعهشناختی بوده تا اعتقادی.
در مجموع، روسو با احترام از اسلام و قرآن یاد کرده و آن را بهعنوان یکی از منابع تأثیرگذار در تاریخ بشر در نظر گرفته است.
خوشبختی از نظر ژان ژاک روسو
از نظر ژان ژاک روسو، خوشبختی در زندگی ساده، هماهنگ با طبیعت و خالی از فساد و تجملات اجتماعی است. او باور دارد که انسان زمانی خوشبخت است که نیازهایش طبیعی و متناسب با شرایط زندگی باشد و بتواند در آزادی و پیوند با دیگران زندگی کند، بدون آنکه جامعه او را به رقابت و مقایسه وادار کند.
فرزندان ژان ژاک روسو
ژان ژاک روسو پنج فرزند داشت، اما او و شریک زندگیاش، ترز لوواسور، تصمیم گرفتند هر پنج کودک را به یک یتیمخانه بسپارند. روسو در نوشتههایش، از جمله در کتاب “اعترافات”، به این تصمیم اعتراف کرده و آن را ناشی از ناتوانی در تربیت و شرایط زندگیاش دانسته است. او بعدها این کار را مورد انتقاد قرار داد و اظهار پشیمانی کرد، اما این تصمیم همچنان یکی از نقاط بحثبرانگیز زندگی او باقی مانده است.
آثار ژان ژاک روسو
آثار مهم ژان ژاک روسو شامل موارد زیر است:
- قرارداد اجتماعی (The Social Contract): درباره منشأ حکومت و اصول دموکراسی، با شعار مشهور “انسان آزاد زاده میشود، اما همهجا در زنجیر است.”
- امیلی، یا درباره آموزش (Émile, or On Education): اثری درباره فلسفه تربیت و آموزش، که نقش طبیعت و آزادی در رشد کودک را بررسی میکند.
- اعترافات (Confessions): خودزندگینامهای صادقانه درباره زندگی، تفکرات و اشتباهاتش.
- گفتار درباره منشأ و بنیاد نابرابری میان انسانها (Discourse on the Origin and Basis of Inequality): تحلیلی درباره نابرابری اجتماعی و تأثیر تمدن بر بشر.
- گفتار درباره علوم و هنرها (Discourse on the Sciences and Arts): نقد تمدن و پیشرفتهای علمی و هنری.
- ترانههای مردمی (The Social Contract): مجموعهای از قطعات موسیقی و نوشتههای مرتبط با هنر.
- نامهای از کوهستان (Letters from the Mountain): دفاع از نظرات مذهبیاش.
این آثار نقش مهمی در فلسفه، آموزش و نظریههای سیاسی مدرن داشتند.
نظر ژان ژاک روسو در مورد انسان
روسو معتقد بود که انسان در حالت طبیعی، موجودی مهربان، آزاد و پاک است، اما جامعه و تمدن او را فاسد میکند.
پدر روانشناسی رشد کیست
معمولاً ژان ژاک روسو رو «پدر روانشناسی رشد» میدونند، چون برای اولین بار رشد کودک رو بهعنوان یک فرآیند مرحلهای مطرح کرد و اعتقاد داشت هر دورهی زندگی (کودکی، نوجوانی و …) ویژگیهای مخصوص خودش رو داره
برای مطالعه بیشتر
- en.wikipedia.org
- www.psychologytoday.com
- کتاب نظریه های رشد ویلیام کرین /ترجمه خوی نژاد/ فصل 1
ماخذ: b2n.ir
چه قدر این مطلب براتون مفید بود؟
میانگین 0 / 5. افراد 0
