کلبرگ: 6 مرحله رشد اخلاقی، داستان رشد اخلاقی کلبرگ

لارنس کلبرگ
0
(0)

 در این بخش از روان شو به معرفی لارنس کلبرگ ، روانشناس آمریکایی ، نظریه رشد اخلاقی را مطرح کرد. او مجذوب کار پیاژه در رشد اخلاقی شد و با الهام از او نظریه خودش ار ایجاد کرد. او شش مرحله رشد اخلاقی را در 3 سطح  طبقه بندی کرد : پیش قرار دادی ، قرار دادی و فوق قرار دادی

 او  مصاحبه هایی با 72 پسر سفید پوست طبقه متوسط و پایین انجام داد و داستان هایی با معضلات اخلاقی مطرح می کرد و طبق جواب هایی که از آنها می گرفت متوجه می شد آنها در کدام مرحله رشد اخلاقی هستند.از نظر کلبرگ بالاترین آرمان اخلاقی عدالت بود. همچنین به نقش فعالانه فرد در رشد اخلاقی معتقد بود .

معما های اخلاقی ( داستان رشد اخلاقی کلبرگ)


معضل هاینز 

همسر هاینز در حال مرگ بر اثر نوع خاصی از سرطان بود. پزشکان گفتند یک داروی جدید ممکن است او را نجات دهد. این دارو توسط یک شیمیدان  کشف شده بود، و هاینز به شدت تلاش کرد تا مقداری از آن را بخرد، اما شیمیدان قیمت بسیار بالایی روی دارو گذاشته بود و این بسیار بیشتر از توانایی مالی هاینز بود.

هاینز فقط توانست نیمی از پول را جمع آوری کند، حتی پس از کمک خانواده و دوستان. او به شیمیدان توضیح داد که همسرش در حال مرگ است و از او پرسید که آیا می تواند دارو را ارزان تر بفروشد؟ یا بقیه پول را بعدا بپردازد؟

شیمیدان نپذیرفت و گفت که دارو را کشف کرده و قصد دارد از آن پول دربیاورد. شوهر برای نجات همسرش ناامید بود، بنابراین در همان شب وارد آزمایشگاه شد و دارو را دزدید.

کلبرگ از مشارکت کنندگان پرسید:

 

  • آیا هاینز باید دارو را به سرقت می برد؟

 

  • اگر هاینز همسرش را دوست نداشته باشد، چیزی تغییر می کند؟
 
  • اگر فردی که می میرد یک غریبه بود چه فرقی می کرد؟
 
  • اگر زن بمیرد آیا پلیس باید شیمیدان را به جرم قتل دستگیر کند؟
 

کلبرگ به دنبال این نبود که آیا  شرکت کنندگان کار را هاینز را درست یا غلط می دانند، بلکه به دلیل و استدلال پشت هر پاسخ علاقه مند بود . 

خرید از والمارت و معضل اخلاقی کلبرگ
مقاله

معضل جو  


جو پسر 14 ساله ای هست که دوست دارد به اردو برود. پدرش به شرطی به او اجازه رفتن به اردو را می دهد که خودش پول اردو را جمع کند. جو با کار کردن در روزنامه فروشی پول لازم برای اردو را تهیه میکند. اما پدر جو کمبود پول دارد و از جو می خواهد پولی را که برای اردو جمع کرده به او بدهد. جو نمی خواهد از رفتن به اردو منصرف شود، بنابراین تصمیم ندارد به پدرش پول دهد.


طبق معضل مطرح شده کلبرگ چندین سوال از آزمودنی ها می پرسید مثل اینکه : آیا جو کار درستی کرده که به پدرش پول نداده؟ آیا پدر جو کار اشتباهی کرده که به پسرش پول اردو را نداده ؟ و… 


با توجه به استدلال و دلیلی که افراد برای این دو معضل اخلاقی مطرح می کردند کلبرگ متوجه می شد که آزمودنی ها در کدام مرحله رشد اخلاقی قرار گرفته .

کلبرگ
جدول مراحل رشد اخلاقی کلبرگ

مراحل رشد اخلاقی کلبرگ

 

سطح1: پیش قرار دادی 

افرادی  که در این مرحله قرار دارند به این دلیل قوانین  خانواده ، مدرسه و جامعه را رعایت میکنند تا پاداش کسب کنند و به دردسر نیفتند. در این مرحله کودکان اصول اخلاقی را درونی نکرده و اصول اخلاقی توسط صاحبان قدرت کنترل می شود. در این سطح 2 مرحله وجود دارد : 

 

1. جهت گیری اطاعت و تنبیه : 

  • عدم توجه به قصد و نیت افراد و توجه صرفا به نتیجه رفتار( کسی که عمدا 1 لیوان شکسته از نظر کودک در این مرحله بهتر از کسی هست که 3 تا لیوان را بدون هیچ عمدی شکسته)
  • کودک این دیدگاه را دارد که کسی که تنبیه شده حتما کار اشتباهی انجام داده
  • قوانین ثابت و مطلق هست 
  • رعایت قوانین به دلیل ترس از تنبیه
 

 

2. فرد گرایی و مبادله (جهت گیری هدف وسیله، کسب پاداش) : 

  • درک این موضوع که دیدگاه های مختلفی وجود دارد
  • به نفع شخصی توجه میکند 
  •  تنبیه اثبات کننده نادرستی کاری نیست 
  • معادله منصفانه( تو اگه به من یک شیرینی بدی من هم به تو یک شیرینی می دم)

 

 

سطح 2: قرار دادی

  افراد در این مرحله به این دلیل از قوانین پیروی می کنند تا نظم اجتماعی حفظ شود. و قوانین اخلاقی درونی و مورد تردید قرار نمی گیرد.

این سطح شامل 2 مرحله هست: 

 

 

3. ارتباط بین فردی خوب :

  • فرد به دنبال جلب تایید و محبت دیگران به خودش هست
  • توجه به انگیزه افراد 
 

 

4. حفظ نظم اجتماعی :

  •  در این مرحله تمرکز بر رعایت قوانین برای حفظ نظم اجتماعی هست

 

پیش قراردادیتمرکز بر پاداش و تنبیه، کنترل بیرونی
قراردادیاهمیت رعایت قوانین و روابط مثبت
پس قراردادیارزش های انتزاعی

سطح3 : پس قرار دادی

 

در این مرحله افراد اصول و ارزش های اخلاقی  خاص خود را دارند و صرفا آنچه که جامعه به آنها گفته را انجام نمی دهند. در این مرحله علاوه بر نفع شخصی خودشان منافع دیگران را هم در نظر میگیرند. ازدیدگاه کلبرگ تعداد کمی از افراد به این سطح می رسند. این سطح دارای 2 مرحله هست : 

 

5. قرار داد اجتماعی و حقوق فردی : 

  • در این مرحله قوانین انعطاف پذیرند و امکان تغییر قانون برای حفظ منافع اکثریت وجود دارد
 

 

6. اصول جهانی و همگانی :

  • این مرحله بالاترین و عالی‌ترین مرحله رشد اخلاقی است فرد بر اساس درونی کردن موازین اخلاقی شخصاً اصولی را انتخاب می‌کند و در هر موقعیتی به آنها پایبند باقی می‌ماند در این مرحله اگر قانون با اصول انتخاب شده فرد مغایر باشد وی از قانون پیروی نخواهد کرد.

 

  •  فرد آماده خواهد بود تا برای دفاع از این اصول اقدام کند، حتی اگر به معنای مخالفت با بقیه افراد جامعه در این فرآیند باشد و مجبور به پرداخت عواقب عدم تایید و یا زندان باشد. در این مرحله مفهوم عدالت بسیار برای فرد اهمیت پیدا میکند.

 

  • کسی که در مرحله ۶ اخلاقی کلبرگ قرار دارد فقط برای پیشبرد موقعیت اجتماعی خود به دوستی با کسی وانمود نمی‌کند و وقتی به آنچه که خواست رسید این دوستی را پایان نمی‌دهد برای او هر انسانی به سهم خود مهم هست و باید به احساسات او احترام گذاشت.
 
  •   از نظر او عدالت زمانی برقرار می‌شود که هر کس بی‌طرفانه خود را جای دیگران فرض کند  و بدون قضاوت کار درست را انجام دهد.

 

⭕ در کل فقط ۱۰ درصد افراد به مرحله ۶ ، که آرمانی‌ترین مرحله رشد اخلاقی است می‌رسند و اغلب بزرگسالان در مرحله ۳ یا ۴ سلسله مراتب کلبرگ باقی می‌مانند.  کلبرگ می‌گوید  : ظاهرا این مرحله خاصی است که افراد خارق‌العاده مثل گاندی مارتین لوترکینگ و مادرترزا و رهبران دینی به آن می‌رسند.

انتقادات وارد شده به نظریه کلبرگ 

 

 
1. دو راهی های فرضی :  دو راهی های اخلاقی که کلبرگ مطرح میکنند مصنوعی هست چون آزمودنی هیچ وقت در زندگی واقعی با آن معضل مواجه نشده ( آزمودنی های او 16 سال سن داشتند و ازدواج نکرده بودند. چه طور باید بدانند هاینز در آن موقعیت بهتر هست چه تصمیمی بگیرد؟ )
 
 
 
2. سوگیری های جنسیتی : همه آنهایی که کلبرگ روی آنها تحقیق کرده بود مرد بودند . و معتقد بود مردان ،  بیشتر در مرحله چهار رشد اخلاقی هستند در حالی که خانم ها کمتر در این مرحله به چشم می خوردند و بیشتر در مرحله سوم رشد اخلاقی هستند. گلیگان مخالف این تبعیض جنسیتی کلبرگ بود و مطالعه جدیدی روی زنان و مردان داشت و به این نتیجه رسید که اصول اخلاقی خانم ها بر شفقت و اهمیت دادن به دیگران و مردان بر اصول انتزاعی قانون و عدالت استوار هست. 
 
 
 
3. تفکر اخلاقی و رفتار اخلاقی : کلبرگ به ارتباط بین تفکر اخلاقی و رفتار اخلاقی معتقد بود . اما تفاوت زیادی بین دانستن آنچه باید انجام بدهیم و رفتار های واقعی ما باشد . ( ممکنه کسی بدونه صداقت خوبه اما در رفتار و عمل آن را اجرا نمیکنه)
 
 
 
4. تاکید زیاد بر مفهوم عدالت: منتقدان کلبرگ می گویند به غیر از عدالت مفاهیم مهم دیگری بین نوع دوستی  و… وجود دارد که کلبرگ به آنها توجه نمی کند .
 
 
نظریه کارول گیلیگان چی بود؟
او مراحل رشد اخلاقی در زنان و مردان را با هم مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که زنان دارای اخلاق مراقبت ( اهمیت به روابط بین فردی) و مردان دارای اخلاق عدالت هستند.او منتقد نظریه کلبرگ بود چون معتقد بود نظریه او فقط بر مردان تمرکز دارد. گیلیگان 4 مرحله برای رشد اخلاقی در زنان مطرح کرد که شامل : 1. هماهنگی با دیگران ، 2. انتخاب بین خود و دیگران ، 3. مراقبت از خود و دیگران ، 4. تعادل بین مراقبت و عدالت

کاربرد های نظریه کلبرگ

 
مدل تعارض شناختی
 
بلت دانشجوی کلبرگ ، یک گروهی از کودکان تشکیل داد و برای آنها معضلات اخلاقی مثل  داستان هاینز را تعریف کرد . کودکان فعالانه در بحث شرکت می کردند و سپس سعی می کردند ابهامات را حل کنند . در این تحقیق مشخص شد کودکانی که بیشترین بحث و جدل را در باره ی موضوعات اخلاقی داشتند توانستند به مراحل بالای رشد اخلاقی برسند. 
 

رویکرد اجتماع عادل 

در این روش تاکید بر افراد نیست بلکه گروه اهمیت دارد. کودک تشویق می شود به صورت دموکراتیک عمل کند. اما پژوهشگران بیشتر رویکرد تعارض شناختی را پیشنهاد می کنند .

 

خلاصه نظریه رشد اخلاقی کلبرگ

نظریه کلبرگ نظریه ای هست که بر چگونگی رشد اخلاق و استدلال اخلاقی کودکان تمرکز دارد. به گفته ی کلبرگ رشد اخلاقی در 6 مرحله رخ می دهد که به 3 سطح : پیش قرار دادی ، قرار دادی و پس قرار دادی گروه بندی می شود.


 نظریه او بر اساس پاسخ افراد به معضلات اخلاقی مانند هاینز شکل گرفته است. نظریه کلبرگ تحت تاثیر نظریه رشد شناختی پیاژه است اما ، آن را به بزرگسالی و در سرار فرهنگ گسترش می دهد. اما به دلیل مغرضانه بودن نسبت به ارزش های غربی و مردانه بودن مورد انتقاد قرار گرفت.

آماده آزمون هستی؟ پس شروع کن

آزمون

آزمون کلبرگ

1 / 8

دانش آموزی معتقد است از نظر اخلاقی وظیفه اوست که تقلب هم شاگردی اش را به دبیر اطلاع دهد. او در کدام مرحله از نظر کلبرگ قرار دارد؟

2 / 8

در کدام مرحله رشد اخلاقی کودک به قصد و نیت افراد توجهی ندارد؟

3 / 8

این مورد برای کدام مرحله رشد اخلاقی است؟ "اگه دوستم به من شکلات بده من هم به اون شکلات میدم"

4 / 8

اگر فردی به دلیل مغایرت دروغ با عرف اجتماعی از گفتن آن سرباز زند در کدام مرحله رشد اخلاقی قرار دارد؟

5 / 8

کدام یک از ویژگی مرحله پس قرار دادی است؟

6 / 8

کدام یک از ویژگی های افراد در مرحله 6 رشد اخلاقی هست؟

7 / 8

مهم ترین انتقاد به کلبرگ از طرف چه کسی بود؟

8 / 8

مهم ترین مفهوم در نظریه کلبرگ چه بود؟

Your score is

میانگین نمره هست 75%

0%

سوالات متداول

نظریه کلبرگ به زبان ساده
تمرکز نظریه رشد اخلاقی کلبرگ براین بود که، افراد در معضل های اخلاقی چه گونه پاسخ می دهند. او 6 مرحله رشد اخلاقی مطرح کرد ولی معتقد بود همه نمی توانند به آخرین مرحله رشد اخلاقی یعنی عدالت برسند
نقد نظریه کلبرگ
1. عدم توجه به تفاوت های فردی / 2.تعصب نسبت به زنان : اوبه تفاوت های بین زنان و مردان توجهی نداشت / 3. وجود سوگیری های فرهنگی : نظریه او بر طبق فرهنگ فردگرای غربی هست
کابرد نظریه رشد اخلاقی کلبرگ
در کلاس درس بیشتر با بچه ها در بارهی دوراهی های اخلاقی بحث کنید تا به مراحل بالاتر رشد اخلاقی برسند
داستان رشد اخلاقی کلبرگ
داستان معضل هاینز و داستان معضل جو که در آن دوراهی های اخلاقی را مطرح کرد.
مراحل رشد اخلاقی کلبرگ
1. جهت گیری اطاعت و تنبیه/ 2. جهت گیری هدف وسیله / 3.ارتباط بین فردی خوب/ 4. حفظ نظم اجتماعی / 5.قرارداد اجتماعی / 6. اصول همگانی جهانی
سرانجام لارنس کلبرگ
کلبرگ در سن 60 سالگی خودکشی کرد. او دچار بیماری گرمسیری بود که بسیار او را آزار می داد . جسد او در بندر بوستون پیدا شد

برای مطالعه بیشتر :

ماخذ: b2n.ir

چه قدر این مطلب براتون مفید بود؟

میانگین 0 / 5. افراد 0

روان شو وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *