آزمایش آونگ پیاژه: مسئله پاندول پیاژه
- روان شو
- اصطلاحات

آزمایش آونگ پیاژه
آزمایش پاندول ژان پیاژه یکی از آزمایشهای مشهور در حوزه رشد شناختی است که برای ارزیابی تواناییهای ذهنی کودکان و نوجوانان طراحی شده است. این آزمایش بخشی از مطالعات پیاژه در مورد مرحله عملیات صوری است. که مشخص میکند افراد چگونه در این مرحله میتوانند به شیوهای نظاممند، منطقی و علمی به حل مسائل بپردازند.آزمایش پاندول بهطور خاص بر تفکر فرضی-استنتاجی تمرکز دارد که یکی از ویژگیهای کلیدی تفکر در مرحله عملیات صوری است. این نوع تفکر به فرد اجازه میدهد که فرضیهسازی کند، متغیرها را کنترل نماید و بهطور علمی به نتیجهگیری بپردازد.
مسئله پاندول پیاژه
توضیح آزمایش پاندول پیاژه
در این آزمایش، از افراد خواسته میشود تا بررسی کنند که چه عواملی بر سرعت نوسان یک پاندول تأثیر میگذارند. آنها مجموعهای از متغیرها در اختیار دارند، از جمله:
1.طول نخ پاندول (کوتاه یا بلند)
2.وزن متصل به نخ (سبک یا سنگین)
3.ارتفاعی که پاندول از آن رها میشود (بالا یا پایین)
4.نیروی اولیهای که به آن داده میشود (زیاد یا کم)
مرحله عملیات عینی
- کودکان در این مرحله هنوز قادر به تفکر انتزاعی نیستند.
- هنگام بررسی مسئله، اغلب متغیرهای مختلف را بهطور همزمان تغییر میدهند.
- ممکن است همزمان طول نخ و وزن را تغییر دهند و در نتیجه نتوانند تشخیص دهند که کدام عامل تأثیر اصلی را دارد.
- آنها بهطور شهودی به مسئله نگاه میکنند و معمولاً پاسخهای غیرعلمی میدهند.
مرحله عملیات صوری
- نوجوانان در این مرحله به روش علمیتری مسئله را بررسی میکنند.
- آنها یاد میگیرند که یک متغیر را ثابت نگه دارند و دیگری را تغییر دهند تا تأثیر هر متغیر را جداگانه بسنجند.
- در نهایت، به نتیجهای علمی میرسند که تنها طول نخ بر سرعت نوسان تأثیر دارد، نه وزن، ارتفاع رهاسازی یا نیروی اولیه.
- این نتیجه نشان میدهد که تفکر آنها به مرحله انتزاعی و فرضیهسازی علمی وارد شده است.
جمع بندی
آزمایش پاندول ژان پیاژه یکی از مهمترین آزمایشهایی است که برای بررسی رشد تفکر انتزاعی و علمی در نوجوانان انجام شده است. این آزمایش نشان میدهد که چگونه کودکان از یک تفکر شهودی و غیرعلمی به یک تفکر منطقی و نظاممند در تحلیل مسائل تغییر میکنند. پیاژه معتقد بود که رشد شناختی بهصورت مرحلهای اتفاق میافتد و نوجوانان در مرحله عملیات صوری، توانایی استفاده از روشهای علمی برای حل مسائل را به دست میآورند.
امروزه این آزمایش همچنان در مطالعات روانشناسی شناختی مورد استفاده قرار میگیرد و نقش مهمی در درک رشد ذهنی کودکان و نوجوانان دارد.
اگر شما بهعنوان والدین، معلمان یا روانشناسان علاقهمند به درک رشد شناختی کودکان و نوجوانان هستید، مطالعه و اجرای این آزمایش میتواند به شما کمک کند تا سطح تفکر منطقی و علمی آنها را ارزیابی کرده و به توسعه مهارتهای شناختی آنها کمک نمایید
نکات مهم نظریه پیاژه
خلاصه نظریه پیاژه
رشد شناختی ناپیوسته است و در چهار مرحله رخ میدهد.
تعامل بین وراثت و محیط در رشد شناختی نقش دارد.
کودک یادگیرندهای فعال است که از طریق تعامل با محیط، شناخت خود را میسازد.
مراحل رشد شناختی:
1. مرحله حسی-حرکتی (تولد تا ۲ سالگی): شناخت از طریق حواس و اعمال؛ رسیدن به پایداری شیء.
2.مرحله پیشعملیاتی (۲ تا ۷ سالگی): استفاده از نمادها (زبان و تصاویر ذهنی)؛ تفکر خودمحورانه؛ ناتوانی در درک نگهداری ذهنی.
3.مرحله عملیات عینی (۷ تا ۱۱ سالگی): تفکر منطقی درباره اشیای ملموس؛ درک نگهداری ذهنی، طبقهبندی و ترتیبگذاری.
4.مرحله عملیات صوری (۱۲ سالگی به بعد): تفکر انتزاعی و فرضی-استنتاجی؛ استدلال ترکیبی؛ خودمحوری نوجوانان.
مفاهیم کلیدی:
سازش (تعادلجویی): فرایند یادگیری از طریق درونسازی (جذب اطلاعات جدید در طرحوارههای موجود) و برونسازی (اصلاح طرحوارهها برای پذیرش اطلاعات جدید).
نگهداری ذهنی: درک ثابت ماندن کمیتها علیرغم تغییرات ظاهری (مثلاً تغییر شکل ظرف آب).
📙برای مطالعه بیشتر
چه قدر این مطلب براتون مفید بود؟
میانگین 0 / 5. افراد 0
