زیگموند فروید: 5 مرحله رشد روانی جنسی، خلاصه نظریه فروید

زیگموند فروید
0
(0)

 در این قسمت از روان شو به زیگموند فروید، که  به عنوان پدر روانکاوی شناخته می شود میپردازیم. او با اکتشاف ذهن ناخوداگاه، روانشناسی را متحول کرد. فروید معتقد است که رفتار و احساسات ما عمیقا تحت تاثیر انگیزه های ناخوداگاه است.نظریه او در مورد رشد روانی جنسی تاکید کرد که چگونه تجربیات دوران کودکی به طور قابل توجهی شخصیت بزرگسالی ما را شکل می دهد. او از مشاهدات بالینی مراجعین خودش این نظریه را مطرح کرد ، و معتقد بود هم عوامل وراثتی هم عوامل محیطی در رشد تاثیر گذار هست .

 نظریه رشد روانی جنسی  یکی از بحث برانگیز ترین مباحثی هست که جناب فروید مطرح کرده . او استدلال می کند که تجربیات دوران کودکی نقش مهمی در رشد شخصیت فرد داردو شخصیت فرد در 5 سال اول زندگی اش شکل میگیرد.

 

فروید اصطلاحی به نام لیبیدو مطرح کرد. لیبیدو  به معنای انرژی غریزی هست. این انرژی دائما در بدن درحال حرکت هست و در هر مرحله در بخش مشخصی از بدن متمرکز می شود و مراحل مختلف روانی جنسی شکل میگیردند .

 

اصطلاح دیگری که باید بدونید تثبیت هست . در هر مرحله فرد نیاز هایی داره که باید آن نیاز ها برآورده شود . اگر نیازی در هر مرحله برآورده نشود یا بالعکس اون نیاز بیش از اندازه ارضا و فراهم بشه باعث ثبیت در اون مرحله می شود . 

❓ حالا ممکنه براتون سوال پیش بیاد که تثبیت توی هر مرحله باعث چه چیزی میشه؟ در ادامه براتون توضیح میدهم.

مراحل رشد روانی جنسی فروید

مراحل رشد روانی جنسی فروید
مراحل رشد روانی جنسی فروید/ نظریه زیگموند فروید
مرحلهویژگی های مهم
مرحله دهانیخودشیفتگی اولیه، گاز گرفتن ، از شیر گرفتن
مرحله مقعدیآموزش توالت رفتن
مرحله تناسلیعقده ادیپ و الکترا ،ایجاد فرامن
مرحله نهفتگیتعاملات اجتماعی
بلوغآزاد سازی از قید والدین

1. مرحله دهانی فروید : (سال اول زندگی )

 

 در طول این مرحله ، منبع اصلی لذت و تعامل کودک از طریق دهان مانند مکیدن، گاز گرفتن و جویدن است. یک مثال از کودکی که در مرحله دهانی است، کودکی است که از تغذیه با شیر مادر، مکیدن پستانک یا قرار دادن اسباب بازی در دهان خود لذت می برد. کودک همچنین ممکن است گریه کند یا فریاد بزند تا نیازها و خواسته های خود را بیان کند.

 

کودک بر اثر محرومیت ممکن است در مرحله دهانی تثبیت شود و  انرژی او بیشتر برای به دست آوردن ارضای دهانی صرف شود که طی دوره کودکی با کمبود آن روبه رو بوده است.

 

محرومیت به احتمال زیاد به بدبینی منجر می شود، یعنی نگرش فرد این است که نیازهایش برآورده نخواهد شد. انگار کودک به خودش می گوید اگر نتوان به والدین اعتماد کرد پس به دیگران هم نمی توان اعتماد کرد.و ویژگی های دیگری مثل : انفعال ، خود کم بینی حسادت در آینده در او ایجاد می شود.

 

همچنین ارضاء بیش ازحد کودک ممکن است در مرحله دهانی تثبیت شود. انرژی کودک صرف تلاش برای تکرار و حفظ شرایط ارضاکننده می شود. نتیجه آن ویژگی های : ساده لوحی ، خوشبینی ، خود بینی است.

  

(افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نوعی بازگشت به این مرحله دارند چون مانند کودکان این مرحله تمایزی بین خود و جهان اطرافشان قائل نیستند)  

مقاله
مکانیسم های دفاعی فروید با مثال
اینجا

2. مرحله مقعدی فروید : ( دومین سال زندگی )

 

 در طول این مرحله، کودک از نگه داشتن و دفع کردن مدفوع خود لذت می برد و آموزش به توالت رفتن می بیند. 

فروید فرض کرد که کودکانی که  بیش از حد برای  آموزش توالت مجازات می شودند، ممکن است دچار تثبیت در مرحله مقعدی شوند و شخصیت مقعدی وسواسی را ایجاد کنند که ویژگی های : لجبازی ، خسیس بودن ، نظم و دقت وسواسی را دارد.

 

برعکس، والدینی که در آموزش توالت بسیار آسان گیر هستند باعث ایجاد شخصیت مقعدی دفع کننده را ایجاد کنند که ویژگی هایی مثل : ولخرجی ، شلختگی و بی نظم بودن را دارند .

 

تکمیل موفقیت آمیز این مرحله بستگی به نحوه تعامل والدین با کودک در هنگام آموزش توالت دارد. اگر والدین کودک را تحسین کنند و برای استفاده صحیح از توالت و در زمان مناسب پاداش دهند، کودک با موفقیت از این مرحله عبور خواهد رفت. با این حال، اگر والدین کودک را در این مرحله مسخره و تنبیه کنند، کودک در این مرحله تثبیت می شود .

اید ایگو سوپر ایگو ؟
اینجا

3. مرحله ادیپی ( مرحله آلتی فروید) : ( چهار تا هفت سالگی) 

این مرحله از نظریه فروید بحث برانگیز ترین موضوعات را مطرح میکند. از نظر فروید کودک در این مرحله استمنا میکند و  کنجکاوی های جنسی دارد .
 

در این مرحله، کودکان به طور فزاینده ای از بدن خود آگاه می شوند و علاقه شدیدی به اندام تناسلی خود و جنس مخالف نشان می دهند. دو اصطلاح خیلی در این مرحله عقده ادیپ و عقده الکترا هست.

 

 عقده ادیپ

نام عقده ادیپ از اسطوره یونانی گرفته شده است که در آن ادیپ، مردی جوانی بوده که، پدرش را می کشد و با مادرش ازدواج می کند.

در این مرحله پسر بچه تمایلات جنسی به مادرش دارد. او می خواهد مادرش را به طور انحصاری تصاحب کند و از شر پدرش خلاص شود.

 

پسر به طور غیرمنطقی فکر می کند که اگر پدرش از همه اینها باخبر می شد، پدرش چیزی را که بیشتر دوست دارد از او می گرفت. چیزی که پسر بیشتر دوست دارد آلت تناسلی اوست. از این رو، پسر دچار اضطراب اختگی می شود .

 

به عقیده فروید، ترس از انتقام پدر (اضطراب اختگی) در نهایت پسر را به سرکوب این امیال و همانند سازی با پدر میکند. سپس پسر کوچک با تقلید، رفتارهای مردانه پدر شروع به حل این مشکل می کند. به این صورت است که پسر سه تا پنج ساله عقده ادیپ خود را حل می کند. در اثر حل این عقده ی ادیپ فرا من یا سوپر ایگو ایجاد میشود .

 

همانندسازی به معنای پذیرش درونی ارزش ها، نگرش ها و رفتارهای شخص دیگر است. نتیجه این است که پسر نقش جنسیت مرد را به عهده می گیرد. فروید مطالعه هانس کوچولو را به عنوان مدرکی برای عقده ادیپ ارائه کرد.

عقده ادیپ و الکترا چیست؟
رازهای پنهان کودکی
مطالعه

 عقده الکترا

در این مرحله دختر نسبت به پدرش کشش جنسی پیدا میکند و مادرش را به عنوان یک رقیب می بیند.

 

در اصل، دختر به پدرش طمع می‌ورزد، اما تشخیص می‌دهد که فاقد آلت تناسلی است، که منجر به پدیده‌ای می‌شود که فروید به عنوان « غبطه آلت مردانه » نامیده می‌شود و  آرزو می‌کند مرد باشد.

 

به منظور کاهش این تنش، او  احساسات خود را نسبت به پدرش سرکوب می کند و شروع به همانند سازی با مادرش می کند و در نتیجه نقش سنتی زن را بر عهده می گیرد.

 

در این مرحله نیز چگونگی واکنش والدین به تمایلات تناسلی فرزندان بسیار مهم است. هم آسان گیری و هم طرد بیش ازاندازه منجر به تثبیت در مرحله آلتی می شود که نتیجه آن شکل گیری یکسری ویژگی های دوقطبی دیگر است:

 

  • غرور در مقابل بیزاری از خود 

 

  • شیک پوشی در مقابل سادگی

 

  • معاشرتی بودن در مقابل انزوا 
 
  • دلبری کردن در مقابل خجالتی بودن 

      

طرد بیش از اندازه یعنی والدین به فرزندان جنس مخالف محبت اندکی نشان می دهند، آنان را کمتر درآغوش می گیرند یا  می بوسند و جذابیت آنان را تحسین نمی کنند احتمالا موجب این خودانگاره  میشود که: 

 

“اگر والدینم حتی من را بغل نمی کنند یا  نمی بوسند، حتما نفر ت انگیز هستم. پس حتما جنس مخالف هم من را ناخوشایند می داند پس چرا دلبری کنم، شیک بپوشم، معاشرتی یا بی پروا باشم، یا به خودم افتخار کنم؟”

 

از سوی دیگر فردی که والد بیش از حد آسان گیر دارد ممکن است احساس تکبر کند: چنین افرادی احساس می کنند که باید واقعا شخص مهمی باشندکه پدر آنها را به مادر یا مادر آنها را به پدر ترجیح داده است. دلبری کردن، شیک پوشی، غرور و بی پروایی همه متکی بر این تصور است که شخص جذاب ترین آدم دنیاست.

 

 با این حال، توجه به این نکته مهم است که این نظریه ها به طور گسترده مورد مناقشه قرار گرفته اند و به طور گسترده در روانشناسی معاصر پذیرفته نشده اند

4. مرحله نهفتگی فروید (مرحله کمون فروید) : ( 7 سالگی تا بلوغ)

در این مرحله، فروید معتقد بود که تکانه های جنسی سرکوب می شوند و منجر به دوره ای از آرامش نسبی می شود. در این مرحله انرژی کودک صرف : فعالیت های اجتماعی ، خلاقیت ، ورود به مدرسه و پیدا کردن دوست ، احترام به والدین می شود .
فیل در اتاق مشاوره زیگموند فروید
مشاهده مقاله

مرحله احلیلی فروید

مرحله احلیلی فروید: در سه  سالگی کودک از نگه داشتن و دفع ادرار خود لذت می برد. هم دختران و هم پسران در این سن به آلت تناسلی مذکر اشتغال ذهنی دارند. احلیل نمادی از قدرت و توانمندی هست، و وقتی پسران می فهمند که داری احلیل هستند، احساس ارزشمندی در آنها ایجاد می شود.

5. مرحله تناسلی فروید : ( بلوغ )

 مرحله تناسلی پنجمین و آخرین مرحله نظریه رشد روانی-جنسی فروید است که از بلوغ شروع می شود و تا بزرگسالی ادامه می یابد.و احساسات ادیپی مجدد ظاهر میشود .  بحران بلوغ در دختران 11 سالگی و در پسران در 13 سالگی اتفاق می افتد.

 در طول این مرحله، میل جنسی پس از دوره نهفتگی دوباره ظاهر می شود و به سمت جنس مخالف هدایت می شود، که نشانه شروع تمایلات جنسی بالغ است.

 از زمان بلوغ به بعد مهم ترین تکلیف نوجوان آزاد سازی خودش از وابستگی به والدین هست .

در این مرحله نوجوان،  هویت جنسی خود را بهتر درک می کنند و یاد می گیرند که چگونه روابط رضایت بخشی متقابل ایجاد کنند. 

 نوجوان در این مرحله دچار 2 نوع افسردگی می شود : 

1. افسردگی موضوعی : نوجوان متوجه می شود والدین اش دارای نقص ها و کمبود هایی هستند. 

2. افسردگی خود دوستدارانه : نوجوان متوجه می شود بین خودش و آرمان من فاصله وجود دارد.

جدول مراحل رشد فروید

مراحل رشد فروید
مراحل رشد فروید /مراحل رشد روانی جنسی فروید / جدول مراحل رشد فروید

📌  آنا فروید: مکانیسم های دفاعی و خطوط تحول

آنا فروید ادامه دهنده مسیر پدرش بود و مفهوم مکانیسم های دفاعی را گسترش داد. او معتقد بود دوران نوجوانی پر از پیچیدگی و بحران هست و تعارض بین نهاد و سوپر ایگو به اوج خود می رسد. آنا فروید بر دفاع های روانی که در این دوران استفاده می شود مثل عقلانی سازی و زیاضت طلبی تاکید داشت.

آنا فروید
اگه دوست داری با دختر زیگموند فروید آشنا بشی بیا اینجا
اینجا

انتقادات وارد شده به نظریه فروید 

 
1. فروید به علت تعصبات فرهنگی نسبت به زنان مورد انتقاد قرار گرفت. تامپسون بیان میکند غبطه دختران به دلیل زندگی در جامعه مردسالانه هست . 

2. روش مطالعه فروید مورد انتقاد قرار گرفته. او با مطالعه دوران کودکی  بیمارانش که نوروتیک بودند ، فرضیه هایی درباره ی کودکان ارئه کرده است و به طور مسقیم روی کودکان کار نکرده بود .

3.  نظریه فروید غیرقابل ابطال است  نه می توان صحت آن را اثبات کرد و نه رد کرد. به عنوان مثال، آزمایش و اندازه گیری ناخود آگاه ، لیبیدو  ، و…به طور عینی دشوار است.

 

 

مقایسه مراحل رشد فروید و اریکسون 

* هشت مرحله اریکسون  تا آخر عمر هست در حالیکه فروید فقط تا سن بلوغ مراحل رشد را برسی کرد.

 * مراحل اریکسون متمرکز بر نیاز های روانی و تعاملات اجتماعی بود. در حالیکه نظریه فروید، مراحل متمرکز بر ارضا نیاز های جسمانی بود .

* نظریه فروید بیشتر بر انگیزه ها و غرایز ناخوداگاه تمرکز دارد، در حالی که نظریه اریکسون بر اهمیت عوامل اجتماعی و فرهنگی در رشد انسان تاکید دارد.

ملانی کلاین
نظریه روابط شئ
مطالعه
هشیارینیمه هشیاریناهشیار
شامل افکار ، خاطراتی که الان به یاد داریمشامل اطلاعاتی که الان در دسترس ما نیست ولی با کمی فکر بهش دسترسی پیدا می کنیممخزن اطلاعات و خاطراتی که در هشیاری ما نیستند
ایگو+ سوپر ایگوایگو+ سوپر ایگونهاد+ سوپر ایگو
🔔 آماده آزمون هستی؟ پس شروع کن
آزمون

آزمون مراحل رشد روانی جنسی زیگموند فروید

1 / 8

تثبیت در کدام مرحله با ویژگی های غرور و بیزاری از خود  مرتبط هست؟

2 / 8

ویژگی کدام مرحله تعاملات اجتماعی و سرکوب تکانه های جنسی هست؟

3 / 8

شکل گیری فرامن در شخصیت مبتنی بر کدام مکانیسم دفاعی هست؟

4 / 8

مکانیسم دفاعی ریاضت کشی در کدام مرحله دیده می شود؟

5 / 8

کودک در سن 2 سالگی در کدام مرحله روانی جنسی فروید قرار دارد؟

6 / 8

کدام یک از انتقادات وارد شده به نظریه فروید نیست؟

7 / 8

در نظریه فروید اگر فردی در مرحله دهانی تثبیت شود، در بزرگسالی ممکن است به چه رفتار هایی گرایش پیدا کند؟

8 / 8

کدام مورد در مرحله دهانی دیده می شود؟

Your score is

میانگین نمره هست 67%

0%

🔗 نظریه رشد فروید pdf

سوالات متداول

فروید پدر روانکاوی هست و مفهوم نا خوداگاه را وارد روانشناسی کرد. او 5 مرحله رشد روانی جنسی را مطرح کرد و معتقد بود تثبیت در هر یک از مراحل باعث بروز مشکلاتی می شود. تکنیک های درمانی او شامل : تعبیر رویا ، تداعی آزاد ، تفسیر انتقال ، در نهایت رساندن بیمار به بینش و آگاهی از ناهشیاری بود.

در این مرحله کودک از نگه داشتن و دفع ادرار لذت می برد. احلیل نماد قدرت هست و وقتی پسران متوجه می شوند داری احلیلی هستند که دختران ندارند احساس ارزشنمدی در آنها ایجاد می شود. تمایلات عورت نمایی در پسران در این مرحله به این دلیل هست

کتاب تعبیر رویا

فروید معتقد بود شخصیت ما از 3 بخش : هشیاری ، ناهشیاری و نیمه هشیاری تشکیل شده و بعد از آن مفاهیم اید ، ایگو و سوپر ایگو را جایگزین آنها کرد. 5 مرحله رشد شخصیت شامل : 1. دهانی 2. مقعدی 3. ادیپی 4.نهفتگی 5. تناسلی

او مبتلا به سرطان دهان بود و در سال های آخر عمرش درد و سختی ناشی از این بیماری بسیار او را آزار می داد و در نهایت با مصرف دوز های بالای مورفین خودکشی کرد

او مبدا درمان روانکاوی بود. هدف نهایی روانکاوی آگاهی از بخش های ناهشیار وجود و رسیدن به بینش هست . از دیدگاه دیگری هدف روانکاوی رسیدن به شخصیت تناسلی هست

نئو فروید ها مثل یونگ و.. با فروید موافق بودند که تجربیات دوران کودکی مهم هست ولی بر تاثیر عومل اجتماعی فرهنگی بر رشد هم تاکید داشتند . همین طور نئو فرویدی ها تاکید بیشتری بر کارکرد ها ایگو داشتند درحالیکه تمرکز بیشتر فروید بر اید بود.

زیگموند فروید فردی خدا ناباور بود و معتقد بود دین را باید به نفع عقل و علم کنار گذاشت

اریک اریکسون / آلفرد آدلر/ کارل یونگ

📖 برای مطالعه بیشتر

ماخذ: b2n.ir

چه قدر این مطلب براتون مفید بود؟

میانگین 0 / 5. افراد 0

روان شو وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *